Logo

Skupina AGEL je najúspešnejším poskytovateľom zdravotnej starostlivosti v strednej Európe.

Médiá

Zatočte s inkontinenciou

15.3.2019

Nedobrovoľný únik moču, teda inkontinencia, je bežnou záležitosťou a potrápiť vás môže v každom veku. Je to však riešiteľný problém, ktorým trpí viac ako 25 % slovenskej populácie. Až 89 % ľudí už o tom počulo, no 15 % postihnutých svoj problém vôbec nerieši. Takmer vždy je ho možné zvládnuť.

Klinika liečebnej rehabilitácie v Nemocnici Košice-Šaca ponúka novinku - ucelenú terapeutickú koncepciu cvičení na podporu oslabeného panvového dna, ktoré sa prejavuje inkontinenciou, bolesťami v podbrušku a krížovej oblasti, bolestivou menštruáciou či bolestivým pohlavným stykom. Individuálny špeciálny tréning svalov panvového dna pomáha ženám uvedomiť si svoju panvu, ako aj jej schopnosť udržiavať správne napätie svalov, ktoré umožňuje zdravú funkciu pohybového, vylučovacieho a pohlavného systému.

Únik moču nie je samostatné ochorenie, ale príznak, ktorý poukazuje na viac alebo menej komplexné poruchy dolných močových ciest. Prechodne ho môžu spôsobiť zápaly močových ciest, vaginálne infekcie, zápcha, hormonálna nerovnováha, niektoré lieky alebo aj stav po pôrode. Trvalú inkontinenciu môžu zapríčiniť oslabené svaly panvového dna či zvierača močovej rúry, ale aj hyperaktívny močový mechúr. Na bolestiach chrbta, bolestiach v podbrušku a bolestivom pohlavnom styku sa môže podieľať dysfunkcia panvy, svalová nerovnováha či chybné držanie tela.

Príznaky inkontinencie môžu byť urgentné, stresové alebo z pretekania. Urgentné sa prejavujú silným nutkaním na močenie, neschopnosťou dôjsť na močenie včas, neschopnosťou udržať moč, keď počujete tok vody či budením sa v noci s pocitom potreby močenia. Stresová inkontinencia sa prejaví únikom moču, keď si napríklad kýchnete alebo zakašlete, taktiež vstávaním zo stoličky či z postele, chodením po schodoch, dvíhaním ťažkých predmetov, ale aj pri pohlavnom styku. Inkontinencia z pretekania môže spôsobiť pocit, že váš močový mechúr nie je nikdy prázdny a nutká vás ísť močiť, aj napriek tomu, že sa vám to nedarí alebo vymočíte len malé množstvo moču.

Ak si chcete zachovať zdravý močový mechúr, pite bezkofeínové tekutiny, minimálne 2 litre denne. Obmedzte fajčenie a pitie alkoholu. Udržiavajte si správnu telesnú hmotnosť vhodnou stravou a cvičením. Keď močíte, netlačte, pretože tým môžete vyvinúť tlak na zvierač. Neponáhľajte sa a buďte na toalete až dovtedy, pokiaľ nevyprázdnite svoj mechúr úplne. Upravte si časové intervaly medzi močením. Choďte na toaletu každé 3 až 4 hodiny cez deň a raz alebo dva krát aj v noci. Vyhýbajte sa zápche.

zpět na novinky

Kontakt pre média

Mgr. Martina Pavliková
Tlačový hovorca
tel: +421 0911 169 377
e-mail: hovorca@agelsk.sk